Nyelvtan
Ismétlés, játékos feladatok
Köszönöm azoknak, akik már visszaküldték a
nyelvtan felmérőket, akik még nem küldték, legyenek szívesek a mai napon
elküldeni! Köszönöm!
A mai napi játékos ajánlások:
Nyelvtan munkafüzet 109.o
18.feladat:
Egészítsd ki a mondatokat a megadott szófajú szóval!
19.feladat: Alkoss
a megadott magánhangzókból különböző szófajú szavakat! Figyelj a helyesírásra!
111.oldal
21.feladat:
Fejtsd meg a keresztrejtvényt! Csak ügyesen! J
Játékos feladatok:
Június 2. kedd
Nyelvtan
Év végi felmérés
Május 28. Csütörtök
Nyelvtan
Ismétlés
(2.rész)
A mai alkalommal is, ismétlő feladatokat ajánlok
gyakorlásra.
A nyelvtan munkafüzetedet a 105. oldalon nyisd ki!
9.feladat: Egy
kis szótagolás gyakorlás következik! A feladat b, részéhez írj egytagú szavakat!
(Amelyeket nem tudunk elválasztani) de figyelj, hogy hosszú magánhangzó legyen
benne!
A c, feladatrészhez írd le szótagolva, a hosszú
mássalhangzós szavakat! Pl.: hallgat,
A d, feladatrészhez pedig írj ki 3-3 példát a tanult
szófajokra! Ilyen lesz a felmérőben!!!
10. feladat:
Tegyél x-et a megfelelő helyre a táblázatban!
11.feladat: Az a,
részében írd le szófajuk szerint csoportosítva a szavakat! A b, feladatrész
szorgalmi!
12.feladat: Szorgalmi feladat. TOTÓ
Amit még javaslok (nem kötelező) hétfőig gyakorlásra a
következő feladatok:
(kedden írjátok meg nyelvtanból az év végi felmérést)
108.oldal 16. feladat
109.oldal 17. feladat
Lesz még a szokásos feladat is, j vagy ly. Ehhez gyakorlásként
tudom ajánlani:
110.oldal 20. a,
feladatát.
Szép hosszú hétvégét kívánok mindenkinek! Csak ügyesen! J Pihenjetek!
Május 27. Szerda
Nyelvtan
Év végi
tollbamondás felmérés
Ismételjünk!
( 1. rész )
A következő linken hallgathatjátok meg az év végi
tollbamondás szövegét, diktálva. (7:50 percig!!!)
Nagyon figyelj oda, pontosan, szépen írd bele a nyelvtan
füzetedbe!
Írd fel címként azt, hogy Tollbamondás, majd egy sort
kihagyva, folyamatosan írhatod a mondatokat!
Azt szeretném kérni, hogy a videót a
7:50 percél állítsd meg, ne nézd meg a teljes szöveget, hiszen most nem te
fogod ellenőrizni, hanem én. Bízom benne, hogy mindannyian be fogjátok tartani
ezt a szabályt!
Természetesen átellenőrizheted, de csakis úgy, hogy miután
végeztél, újra elolvasod amiket írtál! Pontosan úgy, ahogyan azt a suliban is
szoktuk! Köszönöm! Az elkészített tollbamondást fotózd le és küldd el nekem!
Ismétlés! (1.rész)
Elérkeztünk egyben az év végi ismétléshez nyelvtanból is,
néhány típusfeladatot ajánlok figyelmedbe, melyek biztosan szerepelni fognak az
év végi nyelvtan felmérőben!
1. Mondatfajták:
kijelentő, kérdő, felkiáltó, felszólító, óhajtó
Nyisd ki a munkafüzetedet a 102. oldalon!
1.feladat: Fogalmazz a képről különböző fajtájú
mondatokat!
2.feladat: Pótold
a mondatvégi írásjeleket, majd írd a vonalra, hogy milyen mondatfajta! Ilyen feladat
biztosan lesz a felmérőben!
3.feladat: Szorgalmi feladat.
2. Főnevek,
igék:
A 104. oldalra lapozva a 7.feladat: Írd be a szavakat csoportosítva a halmazábrába!
8.feladat: Szorgalmi feladat
Ügyesen dolgoztál! Nagy dicséret! Köszönöm! J
Május 25. Hétfő
Nyelvtan
Gyakoroljunk! (A
melléknevek)
A héten még nyelvtanból az ismétlésre koncentrálunk, így
ebből a tantárgyból csak jövő héten írjuk meg az év végi felmérést (ez az egy
csúszik át jövő hétre)! Addig gyakorolunk. Külön a melléknevekből nem fogunk
írni, hisz az év végi feladatok között szerepelni fog ilyen feladat!
A mai alkalommal a nyelvtan munkafüzetedre lesz szükséged! Nyisd
ki a 98-99.oldalon, és oldd meg a következő feladatokat!
1.feladat: Olvasd
el a szöveget, húzd benne alá a mellékneveket, majd a b, feladatrészhez írd be
a megfelelő helyre a talált szavakat!
2.feladat:
Mindegyik szó végéről hiányzik egy magánhangzó! Írd be őket, majd a b,
feladatrészben írd le ezeket a szavakat csoportosítva!
3.feladat:
Egészítsd ki a mondatokat a megadott melléknevekkel!
4.feladat: találd
ki a szólás jelentését, majd keretezd be a helyeset! A bekeretezett melléknevek
középfokú alakját írd le a b, feladatrészhez!
pl.: Lógatja az orrát.
szégyenlős, szomorú,
náthás, b, szomorúbb
5.feladat: Szorgalmi feladat. Oldd
meg a keresztrejtvényt, j vagy ly legyen benne!
Szorgalmi gyakorló feladatok:
Ügyesen dolgoztál! Nagy dicséret érte! J
Május 20. Szerda
Nyelvtan
A melléknevek helyesírása
A nyelvtan munkafüzetedre lesz szükséged. Nyisd ki a
96-97.oldalon!
1.feladat: Pótold
a hiányzó ékezeteket a melléknevekben! Ellenőrözheted munkádat a
szógyűjteményből. A b, feladatrészben egészítsd ki a hiányos mondatokat az a,
feladatrész szavaival!
2.feladat: Szorgalmi feladat
3.feladat:
Egészítsd ki a mellékneveket a megadott mássalhangzók közül a megfelelővel!
4.feladat: J vagy
ly? Írd be a megfelelőt, ellenőrözd munkádat a szógyűjteményből (tankönyv
hátulja)
5.feladat:
toldalékold a mellékneveket a megadott példa szerint! A b, feladatrészben
pótold a hiányzó szavakat az előző táblázatból!
Ügyesen dolgoztál! Nagy dicséret! J
Nyelvtan
A melléknevek helyesírása
A mai alkalommal továbbra is a melléknevekre koncentrálunk,
méghozzá a helyesírásukra!
Füzetben a cím: A
melléknevek helyesírása
Ebben lesz segítségedre egy videó, melyet kövess végig a
figyelmeddel. A feladatokat folyamatosan végezd az utasításoknak megfelelően!
A videó végigvezette a nyelvtan tankönyv 90. oldalán
található feladatokat!
A 91. oldalon lévő 4.feladat kérdéseire a választ is írd a
füzetbe!
Szorgalmi feladatok:
Május 13. Szerda
Nyelvtan
A melléknevek fokozása
A mai alkalommal is a melléknevekkel fogunk foglalkozni. Már
a szabályban leírtakat is ismerve, próbáljuk meg begyakorolni a feladatok
segítségével az ismereteinket.
A munkafüzeted 94-95.oldalain fogunk ma dolgozni.
1.feladat: Látsz
egy találós kérdést! Húzd alá benne pirossal az össze melléknevet! Majd válassz
ki közülük hármat, és töltsd ki a táblázatot! Írd át bennük pirossal a középfok
és a felsőfok jelét!
Pl.: sűrű, sűrűbb, legsűrűbb
2.feladat: A kötözgetős
feladatban (színesekkel dolgozz) húzd a jelentéséhez a szólásokat! Majd a b,
feladatrészhez az értéktelen, ravasz,
erős, türelmes, buta, fösvény, sovány melléknevek középfokú alakját írd le!
Írd át bennük a középfok jelét( –bb)!
3.feladat: Keresd
a kakukktojást! Húzd alá!
4.feladat: A
szótagokból alkoss 4 középfokú melléknevet! Írd be őket a táblázat középső
oszlopába! Majd írd be ugyanazon szavak alap és felsőfokú alakját!
(Segítség, ha szükséges:
súlyosabb, kisebb, újabb, drágább)
5.feladat:
Egészítsd ki a mondatokat a megadott melléknevek felsőfokú (leg…-bb) alakjával!
6.feladat: Szorgalmi feladat. Kösd össze a találós kérdést a megfejtésével! Majd keresd ki és
írd le a vonalra a mellékneveket szótagolva!
Szorgalmi játékos feladatok:
Jó játékot kívánok! J
Ügyesen dolgoztál! Nagy dicséret érte!
Május 11. Hétfő
Nyelvtan
A melléknév fokozása
A mai alkalommal a melléknevek fokozásával foglalkozunk. A
következő videóban segítséget kaphattok ebben a témában, egy kis magyarázattal.
Miután megtekintetted, nyisd ki tankönyvedet a 88.oldalon!
2.feladat: A
videó során is hallhattad már, de itt is leírom a lényeget, melyet a füzetedbe bele
is kellene másolni, és megtanulni! Írd fel a mai címet:
A melléknév fokozása
A tulajdonságok mértékét a
melléknév fokozásával fejezzük ki.
Három fokozatot
különböztetünk meg: alapfok, középfok, felsőfok.
Az alapfok: jele: (nincs) - Pl: okos
A középfok: jele: -bb Pl:okosabb
A felsőfok: jele: leg -bb
Pl: legokosabb
A 89.oldal 3.feladat szavait készítsd el a füzetedbe!
szép szebb
legszebb
hosszú hosszabb
leghosszabb
lassú lassabb
leglassabb
Folytasd a
feladatot!
Még egy fontos dolog, amit meg kell jegyezni!
A felsőfokú mellékneveket a
leg- és a melléknév találkozásánál kell elválasztani!
pl.: leg-okosabb,
leg-olcsóbb, stb.)
Írd le szótagolva a 6.feladat
szavait a füzetedbe! Melyik a kakukktojás? Karikázd be!
Szorgalmi feladatok:
Ügyesen dolgoztál! Nagy dicséret érte! Köszönöm! J
Május 6. Szerda
Nyelvtan
A melléknév
A mai alkalommal is az új szófajunkra (melléknév) koncentrálunk.
Ezzel kapcsolatosan szeretném, ha elkészítenéd a következő feladatokat!
Nyisd ki a nyelvtan munkafüzetedet a 93.oldalon!
4.feladat: Fejtsd
meg a találós kérdést! Húzd alá a szövegben a milyen kérdésre válaszoló
szavakat!
5.feladat: Egészítsd
ki melléknevekkel a szólásokat!
6.feladat: Sajnos
ebben a szövegben eltévedtek a melléknevek! Rossz helyre írták őket! Javítsd ki,
keresd meg a szavak megfelelő helyeit és hibátlanul másold bele a nyelvtan
füzetedbe!
7.feladat:
Bővítsd a mondatokat a példa alapján! Füzetedbe dolgozz!
pl.: Érik a fán a cseresznye. Érik a fán a ropogós, piros
cseresznye.
Szorgalmi játékos feladatok:
Remélem tetszettek a játékok! Csak javasolni tudom őket,
hiszen nagyon jók! Én is sokszor játszom ezekkel a feladatokkal! Csak ajánlani
tudom! J
Május 4. Hétfő
Nyelvtan
A melléknév
Szeretném megköszönni,
melyet már egyenként is megtettem, az igékről írt témazáró ügyes megírásáért! Nagyon
jó jegyek születtek, melyeknek szívből örülök. Ez a téma jövőre is vissza fog
térni, tehát ismételni, és kibővíteni is fogjuk a megszerzett tudásunkat!
Új hónapba léptünk és új témába kezdünk! Nyelvtanból az
utolsó, egyik legrövidebb téma maradt így év végéhez közeledvén!
Tanultunk a FŐNEVEKRŐL,
IGÉKRŐL már csak a MELLÉKNEVEK maradtak hátra! (másold bele a füzetedbe és tanuld meg)
A melléknév élőlények, élettelen dolgok tulajdonságát
megnevező szófaj. (Pl.: bátor, sima, eszes)
A mellékneveket könnyen fel fogjuk ismerni, hiszen egy
kérdőszó is segítségünkre lehet!
MILYEN? Pl.: kicsi, nagy, szőke, barna, vékony, okos,
pöttyös, érdes, kedves…stb.
A melléknevek változatosabbá,
választékosabbá teszik beszédünket, írásunkat. Segítenek, hogy pontosabban
tudjuk kifejezni a mondanivalónkat.
Hasznos információkat kaphatsz a következő videóból:
Nyisd ki a tankönyvedet a 85. oldalon, illetve a nyelvtan
füzetedet egy új oldalon! Írd fel a mai címet!
1.feladat: Gyűjts
a képről 10 melléknevet a kép segítségével! Írd le a füzetedbe a szavakat!
A
munkafüzetedet nyisd ki a 92.oldalon!
1.feladat: Húzd
alá a meserészletben az összes melléknevet! A c, feladatrészhez írd ki a hosszú
magánhangzós mellékneveket!
2.feladat: Írj
két-két tulajdonságot mindegyik kép alá!
3.feladat: Írj a
megadott szavak elé olyan melléknevet, amellyel gyakorta találkozhatsz
mesékben!
Pl.: okos bagoly,
Szorgalmi ismétlő feladatok:
Nagyon megdicsérlek! Remélem tetszettek a játékok is! Ügyes
vagy! J
Április 29. Szerda
Nyelvtan
,Önállóan dolgozz! A
nyelvtan füzetbe is elkészítheted a feladatokat (válaszokat elegendő leírni)
Az elkészült feladatokat fotózzátok le (olvasható, ne
homályos legyen) az e-mail címemre! Köszönöm!
Április 27. Hétfő
Nyelvtan
Mit tudsz
az igékről? (2. rész)
Elérkeztünk nyelvtanból az igék összefoglalásához! Elég nagy
téma volt, ezért két részre osztva fogjuk átnézni a tanultakat, néhány feladat
segítségével!
Tanultunk az ige:
- JELENTÉSÉRŐL: Az ige
cselekvést, történést, létezést kifejező szófaj. (Pl: játszik, elhervad, lesz)
- RAGOZÁSÁRÓL: Egyes szám (én, te, ő) és többes szám (mi,
ti, ők)
- IGEIDŐKRŐL: Jelen, múlt, jövő
-
HELYESÍRÁSÁRÓL: -ít végű igék, -ul, -ül végű igék helyesírása
A munkafüzetedet a 90.oldalon nyisd ki!
A 2.feladat c, részébe írd be a vet ige ragos alakjait!
pl: JELEN MÚLT JÖVŐ
E/1 vetek vetettem vetni fogok
A 91. oldalon a 3.
feladatban egy kis totójátékot találsz! Szintén az igeidőkre figyelj! A b,
feladatrész szorgalmi!
A 4. feladatban
az igekötős igékhez kapcsolódó játék található! Írd be a megfejtést is!
Az 5. feladatban
adok egy kis segítséget! Mindig a középső oszlop szavaiból kell kiindulni.
Balról írd le a szó rokon értelmű megfelelőjét, jobbról pedig az ellentétes
jelentését!
Szorgalmi gyakorló feladatok:
Szerdán az igékből egy felmérésre kerül sor, hiszen ezt a
témakört befejeztük! Ügyes voltál! J
Április 23. Csütörtök
Nyelvtan
Mit tudsz
az igékről? (1.rész)
Elérkeztünk nyelvtanból az igék összefoglalásához! Elég nagy
téma volt, ezért két részre osztva fogjuk átnézni a tanultakat, néhány feladat
segítségével!
Tanultunk az ige:
- JELENTÉSÉRŐL: Az ige
cselekvést, történést, létezést kifejező szófaj. (Pl: játszik, elhervad, lesz)
- RAGOZÁSÁRÓL: Egyes szám (én, te, ő) és többes szám (mi, ti,
ők)
- IGEIDŐKRŐL
- HELYESÍRÁSÁRÓL
A munkafüzetedet a 90.oldalon nyisd ki!
1.feladat:
Színezd ki egy választott színessel azokat a négyzeteket, melyekben ige van!
PONTOSAN színezz! Ha ügyesen elkészíted
két olvasható alakzatot találsz!
2.feladat: A 7
szólásból, közmondásból keresd ki és húzd alá az igéket, majd jelentésük
szerint csoportosítva írd le őket a b, feladatrészhez! A c, feladatrész majd következő
alkalommal kell elkészíteni!
3.feladat: Nyisd
ki a nyelvtan füzetedet, írd fel a mai címet!
Ragozd a következő igéket a tanultak szerint! Folytasd!
E/1 (én) festek …
E/1 (én) látom…
4.feladat: Másold
le az alábbi igéket a füzetedbe, és írd mellé a cselekvés számát, személyét! Pl: játszunk T/1 (mi)
rúgnak, vágjátok,
látod, megbűvöltétek, írja, halljátok,
olvasok, betűz, javítod, festjük
Szorgalmi játékos ismétlő
feladatok:
Ügyesen dolgoztál! Köszönöm a munkádat! J
Április 22. Szerda
Nyelvtan
Az igék
helyesírásának gyakorlása
A mai napon a nyelvtan munkafüzetedre lesz leginkább
szüksége! Szükséged lesz, a korábban tanult nyelvtani ismeretekre is! De mivel
nagyon ügyes vagy, így könnyen el tudod végezni a feladatokat!
Nyisd ki a 88. oldalon és a következő feladatokat végezd el!
6.feladat: Pótold
az igékben a mássalhangzókat!
7.feladat: Szorgalmiként próbálkozz beírni a szópárok közül a mondatba
illőt! Ilyen feladat biztosan lesz a jövő heti felmérésben! J
8.feladat: Pótold
a j hangot az igékben! A tankönyved végén található szójegyzékből
ellenőrizheted is a munkládat!
9.feladat: Ebben
a feladatban is a j vagy ly pótlását kérik! Gondold át, és írd be a helyeset!
Ellenőrizd is munkádat!
10.feladat:
Keresd meg soronként a legtöbb betűből álló igekötős igét, és írd le a
megfelelő helyre!
Ennél a feladatnál át kell ismételned az alábbiakat:
Szorgalmi játékos feladatok:
Nagyon ügyesen dolgoztál! Megdicsérlek érte!
Szeretném jelezni, hogy jövő héten befejezzük az igék
témakörét és egy felmérés lesz belőle! de addig még gyakorolunk ráJ
Április 20. Hétfő
Nyelvtan
Az igék helyesírása
Az előző alkalommal az –ít végű igék helyesírásával
ismerkedhettetek, a mai napon az –ul, -ül végződésekre koncentrálunk!
Szükséged lesz a nyelvtan könyvre és munkafüzetre!
Nyelvtan könyv 79.oldalán:
4.feladat: Ebben a feladatban találsz egy kis történetet,
benne néhány kiemelt szóval. Figyeld meg a helyesírásukat! Mit állapíthatunk
meg? Másold bele a füzetedbe! Tanuld is
meg a szabály!
Az –ul, -ül igevégződésben rövid az u, ü. (Pl.: tanul,
készül, enyhül)
Előfordulnak olyan esetek, amikor egy főnév hosszú
mássalhangzóra végződik, de ha igét alkotunk belőle, akkor rövid lesz.
pl: bosszú-bosszul, fésű-fésül, ború-borul, hegedű-hegedül)
A 80.oldalon a 8.feladat
szavait hibátlanul írd le a füzetbe! Ellenőrizd munkádat a helyesírási
szógyűjtemény segítségével (tankönyv 101-103.oldala)
Nyisd ki a munkafüzetedet a 86.oldalon!
3.feladat: Pótold
a hiányzó igealakokat! Figyelj a helyesírásra!
fakít-fakul, lendít-lendül…
4.feladat:
(87.oldal)Írj –ul, -ül végű igéket a képek alá!
5.feladat: Fejtsd
meg a keresztrejtvényt! Szeretném kérni, hogy a b, feladatrészhez írd le múlt
időben a 11 igét!
Szorgalmi feladat:
Ügyesen dolgoztál, nagy dicséret!
Április 15. szerda
Nyelvtan
Az
igék helyesírása (az –ít végű igék)
A mai alkalommal továbbra is az igékkel foglalkozunk. Néhány
olyan esetre, helyesírási szabályra szeretném felhívni figyelmedet, amit az
igék írása során be kell tartani.
Ismétlő játék:
Nyisd ki a nyelvtan könyvedet a 78. oldalon!
1.feladat: Olvasd
el a szöveget, majd figyeld meg, hogy a kiemelt szavakban mi a közös. Karikázd
be a b, feladatrészben az –ít végződéseket pirossal!
2.feladat: A
nyelvtan füzetedbe dolgozz! Írd fel címként:
Az igék helyesírása
A 2. feladat szavait írd le egymás után az –ít toldalék
hozzáadásával! pl: halkít …
A szabályt másold bele a füzetedbe!
Az ige –ít végződésében hosszú az í. Pl.: tanít, szólít
3.feladat: Keress
a meghatározásokhoz –ít végű igéket! Írd le a megfejtéseket a füzetedbe!
Pl.: Gyerekeket oktat. =okít, tanít
A nyelvtan munkafüzetre lesz szükséged! Nyisd ki a
86.oldalon!
1.feladat: Alkoss
értelmes –ít végződésű igéket az összekevert betűkből, írd is le őket a
vonalra! A b, feladatrészben egészítsd ki a mondatokat a megfelelő igékkel!
2.feladat: Fejtsd
meg a keresztrejtvényt! Jó játékot!
Szorgalmi játék:
Ügyesen dolgoztál! Nagyon megdicsérlek! :-)
Április 8. Szerda
Nyelvtan
Igekötők
gyakorlása
A mai napon a nyelvtan munkafüzetedre (84-85. oldal) lesz
szükséged.
Továbbra is az igekötőkkel kapcsolatos játékos feladatokat
kell elkészíteni.
1.feladat:
Olvasd el a mondatokat, húzd alá bennük az igekötős igéket!
Majd az igekötőket keretezd be és írd át pirossal az igekötő és az ige kötött álló szót!
2.feladat:
Alakítsd át az igéket a példa szerint!
3.feladat: Szorgalmi feladat
Gondolkozz! Mi lehet a szabály? Írd be a hiányzó
igealakokat!
4.feladat:
A két Lotti című szövegrészből húzd alá az összes igekötős
igét, majd írj két-két példát a b, feladatrészhez!
5.feladat:
Egészítsd ki a hiányos mondatokat, a megadott szavak közül
válassz!
Szorgalmi feladat:
Ügyes munka! Nagyon megdicsérlek!
Nyelvtan
Az igekötő és az ige között egy szó áll
A mai napon továbbra is az igekötős igékkel foglalkozunk.
1.eset: az igekötő az ige előtt áll, akkor egybeírjuk.
Játssz egyet:
2.eset: az igekötő az ige után áll, akkor külön kell írni.
Játssz egyet:
A következő szabályt
másold bele a füzetedbe!
(3.eset) Előfordul, hogy az
igekötő és az az ige között egy másik szó ( Pl.: fog, tud, akar, kell, is, se,
ne, se) van. Ilyenkor mind a három szót különírjuk!
Pl.: vissza sem jövök
meg se várj el is
mehetsz
A nyelvtankönyv 76.oldalán a 3. feladat mondatait alakítsd
át úgy, hogy jövő időt fejezzen ki! A fog
segédigét használd! Írd le a mondatokat a füzetedbe! (fotózd le és küldd el a füzetedbe elkészített munkádat! Köszönöm)
Szorgalmi feladat:
A 77. oldalon 5. feladat. Válaszd ki a mondatba illő szót és
húzd alá!
Játék:
Ügyesen dolgoztál! Nagy dicséret! J
Április 2. Csütörtök
Nyelvtan
Gyakorlás, az igekötő az ige után áll
Szorgalmi ismétlő játékok:
Ismétlés:
Ha az igekötő az ige előtt áll, akkor egybeírjuk! (Pl.:
elvisz, megnyer)
Ha az igekötő az ige után áll, akkor e két szót különírjuk!
(Pl.: nyerd meg, vidd el)
A nyelvtan munkafüzeted 82. és 83.oldaláról válassz ki három
feladatot!
A kiválasztott feladatok utasításait figyelmesen olvasd el
és oldd meg önállóan!
Még néhány gyakorló játékos feladat:
Április 1. Szerda
Nyelvtan
Az igekötő az ige után áll
Az előző
alkalommal megfigyeltük, hogy, ha az igekötő az ige előtt áll, akkor
egybeírjuk!
Erre
bemelegítésként, ismétlésként hoztam egy játékos feladatot! Üsd a vakondot!
Haladj
szintről-szintre! Egyre nehezedik a feladat, de nagyon szuper játék!
A lényeg,
csak a helyesen írt igekötős igékre lehet lőni! Jó játékot!
Miután
sikerült a vadnyugatról visszatérned, folytassuk ismereteink bővítését az
igekötők témakörében!
Szükséged
lesz a tankönyvedre és a füzetedre!
Nyisd ki a
tankönyvedet a 74.oldalon, illetve a nyelvtan füzetedet a következő oldalon!
Az igekötő az ige
után áll
Szorgalmi feladat: Rajzolj virágfejeket, melyek közepébe
beleírod a tanult igekötőket!
Segítségként
mutatok egy mintát, melyek pingvinekkel készültek!
74.oldal/
1.feladat: Másold le a füzetedbe azokat
a mondatokat, amelyekben az igekötő az ige után áll!
2.feladat: Jól jegyezd meg! (Tehát meg
kell tanulni) Írd le a füzetedbe a következő szabályt!
Ha az igekötő az
ige után áll, a két szót különírjuk. Pl.: hozza vissza, tedd rá, vedd el)
3.feladat: Bontsd szavakra a mondatokat
és helyesen írd le a füzetbe!
A 75.o./ 5.feladatából gyűjtsd ki és írd le az
igekötős igéket egymás alá! (Pl.: óvjátok meg)
A 7.feladatban vízszintesen elbújt öt
igekötős ige! ezekkel írj légy szíves öt mondatot a füzetedbe!
Szorgalmi feladat:
Remélem
tetszettek a játékos feladatok! A füzetedről készített fotót szeretettel várom!
Köszönöm!
Nyelvtan
Az igekötő
közvetlenül az ige előtt áll.
Az előző
alkalommal, az igekötőket szedtük össze. Először ezt ismételjük át a következő
videó segítségével, melyet egy tanító néni készített.
Figyelmesen
kövesd (akár többször is megnézheted), mert a mai feladat is megtalálható
benne, méghozzá az az eset, amikor az
igekötő az ige előtt áll.
Ami ebből
nagyon fontos és kérlek, írd is le a füzetedbe:
Az igekötő az ige
előtt áll
Ha az igekötő
közvetlenül az ige előtt áll, akkor a két szót egybeírjuk. Pl: elmondja, kihozza, felveszi.
Az igekötős igéket
az igekötő és az ige határán választjuk el! Pl: meg-érett,
fel-mászik, el-esik)
Nyisd ki a
nyelvtankönyvedet a 72.oldalon. A 2.
feladat kérdéseire szóban
válaszolj!
A 3. feladatban keresd a kakukktojást!
Szorgalmi feladat: A füzetedbe írd
le a 73.o./6.feladat szavait, majd jelöld álló egyenessel (pirossal) az igekötő
és az ige határát (ahol a szabály
szerint el tudjuk választani)
Pl.: elIalszik…
A
munkafüzeted 80. oldalán a következő feladatokat javasolnám, hogy elkészítsd!
1.feladat: a, Illessz minél több (3-3)
igekötőt a megadott igék elé!
b, Pótold igekötős igékkel a
mondatokat!
2.feladat: Gyűjtsetek minél több
igekötős igét a megkezdett szabály szerint. Soronként csak a megadott igekötő
használható! (3-3 szó soronként)
3.feladat: 81.o./ 4.a, b,
Szorgalmi feladatok:
81.o./ 5. b,
c,
81.o./6.
Köszönöm a
munkádat! Nagyon ügyes voltál! J
Március 25. szerda
Köszönöm
szépen a legutóbbi munkákat (igeidők), nagyon ügyesen elkészítettétek!
Bemelegítő SZORGALMI feladatként oldd meg a következő linkeken található
ismétlő feladatokat!
Először
jelen idejű igékre kattints, majd a múlt idejű szavak, végül a jövő idejű
szavakra. Ha ügyesen dolgoztál, a puzzle darabok sorra felfedik, amit
eltakarnak!
Továbbra is
az igékkel fogunk foglalkozni, méghozzá az igekötős igékkel! A füzetedbe másold
bele és tanuld meg!
Jól jegyezd meg!
Az igekötő
módosítja az ige jelentését. (Pl. megír, aláír, felír, összeír)
A leggyakoribb
igekötők: be, ki, fel, le, meg, el, át, rá, keresztül, ide, oda, szét, össze,
vissza.
Segítségedre lehetnek a nyelvtan munkafüzet feladatai! 78.
oldalon az 1. a, feladatban gyűjts a kép segítségével igekötős igéket! A b,
feladatrészt nem kell!
pl:
megissza kigyullad
kiissza fellobban
2.feladat: Illessz a megadott igékhez minél több igekötőt!
pl: kidob, feldob, átdob…
3.feladat: Pótold a hiányzó igekötőket a mondatokban!
Törekedj a legjobb megoldásra!
4.feladat: Szorgalmi feladat
5.feladat: Írd le az ellentétes párját!
pl: leszáll – felszáll
6.feladat: Szorgalmi feladat
Jól figyelj, hogy
melyik lufit milyen színűre kell színezni!
Ügyesen dolgoztál! Nagy dicséret!
Március 23. Hétfő
A mai nyelvtan órára egy kis ismétlést, gyakorlást
terveztem! A nyelvtan füzetedre lesz majd szükség és címként írd fel:
Az igeidők gyakorlása
(próbálj önállóan dolgozni)
1.feladat: Ragozd a következő igéket a
tanultak szerint:
E/1 (én) írok
E/2
(te) …. folytasd
2.feladat:
E/1 (én) olvasom
E/2 (te) …. folytasd
3.feladat: Csoportosítsd a következő
szavakat az igeidőknek megfelelően:
énekelek, álltak, játszik, fájni fog, esik, ültek, síel, majd ír, felkelt, hoz
Jelen
|
Múlt
|
Jövő
|
4.feladat: Alakítsd át a jelen idejű
mondatokat múlt
idejű mondatokká és írd le!
Erika a leckéjét írja.
A fiúk az udvaron fociznak.
Edina a babájával játszik.
Virágzik sok mezei növény.
Az óceánjáró hajó kiköt a kikötőben.
5.feladat: Alakítsd át a jelen idejű
mondatokat jövő
idejű mondatokká és írd le!
Kijavítom a hibákat.
Neked dobom a labdát.
Erzsike gombát vásárol.
A gyerekek ügyesen olvasnak.
Ákos a parkban kerékpározik.
6.feladat: Olvasd el a következő
mondatokat! Írd ki belőle az igéket, és a leírt igék mellé írd oda a személyes
névmást is! (pl: eszik E/3 ő)
Érkeznek a barátok.
Szépen énekeljük el a dalt!
Máté írja a leckéjét.
Üljetek szépen a helyeteken!
Morzsa kutyám, hegyezd füled!
Ügyesen dolgoztál!
Ellenőrizd le a munkádat, majd fotózd le és küldd el nekem! Köszönöm!
Március 18. Szerda
A mai
nyelvtan órán gyakorolni fogjuk a három igeidőt!
Szükséged
lesz a munkafüzetedre és a füzetedre!
Nyisd ki a
munkafüzetet a 76. oldalon!
1.feladat: Olvasd el a szöveget és húzd
alá benne az összes igét!
Csoportosítsd
az aláhúzott igéket az igeidőknek megfelelően!
Jelen Múlt Jövő
Füzetbe: válaszd ki valamelyik csoportot, és az oda
írt szavak mindegyikével írj mondatot!
2.feladat: Töltsd ki a táblázatot a
megadott igékkel, úgy, hogy te választhatod meg, hogy melyik oszlopba melyik
igeidőket gyűjtöd össze!
A b, feladatot a füzetbe írd!
3.feladat: A betűsort darabold fel álló
egyenesekkel és másold bele a füzetedbe
egymás után őket. majd csillagozz be 4 szót, amelyik szimpatikus és írj velük
egy-egy mondatot!
Tarts egy pici pihenőt, ha
szükséges!
4.feladat: Adottak a jelen idejű igék! Első
lépésként, írd az összes ige elé a személyes névmást!
Majd alakítsd át a többi igét is hasonlóan! A jövő időnél kétféleképpen is
gondolkozhatsz!
Múlt idő Jövő idő
pl:
T/1 mi tanulunk
tanultunk tanulni fogunk/majd tanulunk
Szorgalmi: Miután elkészültél, a múlt
idejű igealakokkal fogalmazz a füzetedbe 1-1 mondatot!
5.feladat: Most igazán kiderül egy totó
segítségével, hogy mennyire ismered fel az igeidőket!
Jelen idő=1,
múlt idő=2, jövő idő=X. Írd a
megfelelőt négyzetbe a helyes megoldást!
Házi feladat:
Mf. 77.o./6. Mit csinálnak ezek az emberek
a képen? Írj három jelen idejű mondatot a kép segítségével! Éppen most mit
csinálnak?
Majd alakítsd át a mondataidat úgy, hogy jövő
időt fejezzenek ki!
Vedd elő a füzetedet és nyisd ki a nyelvtan
könyvet a 100. oldalon. A 13. és 14. sorszámú tollbamondás szöveget másold le a
füzetedbe úgy, hogy az igéket egy általad kiválasztott tűhegyes ceruzával írod
le!
Köszönöm szépen a munkádat! Ügyesen
dolgoztál! Az elkészült leckét fotózd le és küldd el!
Március 16. hétfő

A mai órán a jövő idejű igékkel ismerkedünk meg! Szükséged lesz a tankönyvre, a munkafüzetre és a nyelvtan füzetre!
Először a tankönyvedet nyisd ki a 68.oldalon!
1. Az 1. feladat utasítását követve olvasd el a szöveget, és másold le a füzetedbe a kiemelt igéket!
-Milyen igeidőt használtak? pirossal írd le a szavak után! (jövő idő)
2. Olvasd el és másold a füzetedbe az igéket! Írd utánuk a személyes névmásokat!
(pl. keresni fogok E/1 én)
Tanuld meg!
A jövő idejű igealakok -ni végződésű szavainak szófaja főnévi igenév. Pl. beszélni, futni, énekelni, olvasni)
A jövő idejű igealakokat akkor használjuk, amikor a cselekvés, történés, létezés még nem következett be! A jövő idejű igealak a főnévi igenévből és a fog segédigéből áll. (pl. zenélni fogunk, utazni fogsz)
A jövő időt kifejezhetjük jelen idejű igével és egy jövőre utaló szóval is! (Pl. holnap költözünk, majd jössz)
Másold bele a füzetedbe!
3. Alakítsd át szóban a jelen idejű mondatokat úgy, hogy a jövőre utaljanak! Írd is le a füzetedbe!
4. Olvasd fel hangosan a 69. oldalon a 4. feladat mondatait! Milyen időt fejeznek ki? Szóban válaszolj!
Próbáld meg átalakítani a mondatokat úgy, hogy múlt időt fejezzenek ki, tehát már megtörténtek!
Szorgalmi: Le is írhatod az átalakított mondatokat a füzetedbe!
Tarts egy 5-10 perces pihenőt!
Nyisd ki munkafüzetedet a 74. oldalon!
1. feladat
Olvasd fel hangosan és keretezd be a jövő időt kifejező szószerkezeteket (minden mondatban két szó)!
Írd le csoportosítva a bekeretezett igealakokat! Figyel a csoportosításnál!
2.feladat:
Fejezd ki kétféleképpen a jövő időt! (Pl. vár - várni fog - délután vár)
3.feladat Szorgalmi
Mit fogsz még a mai napon csinálni? Fogalmazz 3 mondatot! Használd a kétféle jövő időt kifejező szószerkezeteket!
4.feladat (75. oldal)
Olvasd fel az utasítást! Nagyon figyelj a személyes névmásokra! Nem sorrendben van!
Pl: üzen E/2 te üzenni fogsz
4.b, Szorgalmi a füzetbe
5.feladat: Húzd alá a mondatokban az igéket! Alakítsd át úgy, hogy jövő időt fejezzenek ki!
Az 5.c, feladatot nem kell megoldani.
Házi feladat: 6. feladat: Alakítsd át a mondatokat úgy, hogy jövő időt fejezzenek ki! (Gondolkozz úgy, mintha még csak tervezném, hogy ma majd palacsintát fogok sütni)
Füzetbe végezd el a következő feladatot! Ragozd az alábbi jövő idejű igéket!
Házi feladat
futni fogok, táncolni fogok, síelni fogok,
pl:
E/1 (én) enni fogok
E/2 (te) enni fogsz
E/3 (ő) enni fog
T/1 (mi) enni fogunk
T/2 (ti) enni fogtok
T/3 (ők) enni fognak
Köszönöm a munkádat!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése