Nyelvtan

Június 8. Hétfő
Nyelvtan
Rejtvények, feladványok

Szorgalmi feladatok












Június 2. Szerda
Nyelvtan
Ismétlés, játékos feladatok

Köszönöm azoknak, akik már visszaküldték a nyelvtan felmérőket, akik még nem küldték, legyenek szívesek a mai napon elküldeni! Köszönöm!

A mai napi játékos ajánlások:

Nyelvtan munkafüzet 109.o

18.feladat: Egészítsd ki a mondatokat a megadott szófajú szóval!

19.feladat: Alkoss a megadott magánhangzókból különböző szófajú szavakat! Figyelj a helyesírásra!
111.oldal

21.feladat: Fejtsd meg a keresztrejtvényt! Csak ügyesen! J

Játékos feladatok:








Június 2. kedd
Nyelvtan
Év végi felmérés




Május 28. Csütörtök
Nyelvtan
Ismétlés (2.rész)

A mai alkalommal is, ismétlő feladatokat ajánlok gyakorlásra.

A nyelvtan munkafüzetedet a 105. oldalon nyisd ki!

9.feladat: Egy kis szótagolás gyakorlás következik! A feladat b, részéhez írj egytagú szavakat! (Amelyeket nem tudunk elválasztani) de figyelj, hogy hosszú magánhangzó legyen benne!

A c, feladatrészhez írd le szótagolva, a hosszú mássalhangzós szavakat! Pl.: hallgat,

A d, feladatrészhez pedig írj ki 3-3 példát a tanult szófajokra! Ilyen lesz a felmérőben!!!

10. feladat: Tegyél x-et a megfelelő helyre a táblázatban!

11.feladat: Az a, részében írd le szófajuk szerint csoportosítva a szavakat! A b, feladatrész szorgalmi!

12.feladat: Szorgalmi feladat. TOTÓ

Amit még javaslok  (nem kötelező) hétfőig gyakorlásra a következő feladatok:

(kedden írjátok meg nyelvtanból az év végi felmérést)

108.oldal 16. feladat

109.oldal 17. feladat

Lesz még a szokásos feladat is, j vagy ly. Ehhez gyakorlásként tudom ajánlani:

110.oldal 20. a, feladatát.


Szép hosszú hétvégét kívánok mindenkinek! Csak ügyesen! J Pihenjetek!


Május 27. Szerda
Nyelvtan
Év végi tollbamondás felmérés
Ismételjünk! ( 1. rész )

A következő linken hallgathatjátok meg az év végi tollbamondás szövegét, diktálva. (7:50 percig!!!)

Nagyon figyelj oda, pontosan, szépen írd bele a nyelvtan füzetedbe!

Írd fel címként azt, hogy Tollbamondás, majd egy sort kihagyva, folyamatosan írhatod a mondatokat!

Azt szeretném kérni, hogy a videót a 7:50 percél állítsd meg, ne nézd meg a teljes szöveget, hiszen most nem te fogod ellenőrizni, hanem én. Bízom benne, hogy mindannyian be fogjátok tartani ezt a szabályt!

Természetesen átellenőrizheted, de csakis úgy, hogy miután végeztél, újra elolvasod amiket írtál! Pontosan úgy, ahogyan azt a suliban is szoktuk! Köszönöm! Az elkészített tollbamondást fotózd le és küldd el nekem!


Ismétlés! (1.rész)

Elérkeztünk egyben az év végi ismétléshez nyelvtanból is, néhány típusfeladatot ajánlok figyelmedbe, melyek biztosan szerepelni fognak az év végi nyelvtan felmérőben!

1.      Mondatfajták: kijelentő, kérdő, felkiáltó, felszólító, óhajtó

Nyisd ki a munkafüzetedet a 102. oldalon!

1.feladat:  Fogalmazz a képről különböző fajtájú mondatokat!

2.feladat: Pótold a mondatvégi írásjeleket, majd írd a vonalra, hogy milyen mondatfajta! Ilyen feladat biztosan lesz a felmérőben!

3.feladat: Szorgalmi feladat.
  
     2. Főnevek, igék:

A 104. oldalra lapozva a 7.feladat: Írd be a szavakat csoportosítva a halmazábrába!

8.feladat: Szorgalmi feladat


Ügyesen dolgoztál! Nagy dicséret! Köszönöm! J


Május 25. Hétfő
Nyelvtan
Gyakoroljunk! (A melléknevek)

A héten még nyelvtanból az ismétlésre koncentrálunk, így ebből a tantárgyból csak jövő héten írjuk meg az év végi felmérést (ez az egy csúszik át jövő hétre)! Addig gyakorolunk. Külön a melléknevekből nem fogunk írni, hisz az év végi feladatok között szerepelni fog ilyen feladat!

A mai alkalommal a nyelvtan munkafüzetedre lesz szükséged! Nyisd ki a 98-99.oldalon, és oldd meg a következő feladatokat!

1.feladat: Olvasd el a szöveget, húzd benne alá a mellékneveket, majd a b, feladatrészhez írd be a megfelelő helyre a talált szavakat!

2.feladat: Mindegyik szó végéről hiányzik egy magánhangzó! Írd be őket, majd a b, feladatrészben írd le ezeket a szavakat csoportosítva!

3.feladat: Egészítsd ki a mondatokat a megadott melléknevekkel!

4.feladat: találd ki a szólás jelentését, majd keretezd be a helyeset! A bekeretezett melléknevek középfokú alakját írd le a b, feladatrészhez!
pl.: Lógatja az orrát.       szégyenlős, szomorú, náthás,                  b,   szomorúbb

5.feladat: Szorgalmi feladat. Oldd meg a keresztrejtvényt, j vagy ly legyen benne!

Szorgalmi gyakorló feladatok:






Ügyesen dolgoztál! Nagy dicséret érte! J


Május 20. Szerda
Nyelvtan
A melléknevek helyesírása

A nyelvtan munkafüzetedre lesz szükséged. Nyisd ki a 96-97.oldalon!

1.feladat: Pótold a hiányzó ékezeteket a melléknevekben! Ellenőrözheted munkádat a szógyűjteményből. A b, feladatrészben egészítsd ki a hiányos mondatokat az a, feladatrész szavaival!

2.feladat: Szorgalmi feladat

3.feladat: Egészítsd ki a mellékneveket a megadott mássalhangzók közül a megfelelővel!

4.feladat: J vagy ly? Írd be a megfelelőt, ellenőrözd munkádat a szógyűjteményből (tankönyv hátulja)

5.feladat: toldalékold a mellékneveket a megadott példa szerint! A b, feladatrészben pótold a hiányzó szavakat az előző táblázatból!


Ügyesen dolgoztál! Nagy dicséret! J


Május 18. Hétfő
Nyelvtan
A melléknevek helyesírása

A mai alkalommal továbbra is a melléknevekre koncentrálunk, méghozzá a helyesírásukra!

Füzetben a cím: A melléknevek helyesírása

Ebben lesz segítségedre egy videó, melyet kövess végig a figyelmeddel. A feladatokat folyamatosan végezd az utasításoknak megfelelően!


A videó végigvezette a nyelvtan tankönyv 90. oldalán található feladatokat!

A 91. oldalon lévő  4.feladat kérdéseire a választ is írd a füzetbe!

Szorgalmi feladatok:







Ügyesen dolgoztál!Köszönöm a munkádat! :-)


Május 13. Szerda
Nyelvtan
A melléknevek fokozása

A mai alkalommal is a melléknevekkel fogunk foglalkozni. Már a szabályban leírtakat is ismerve, próbáljuk meg begyakorolni a feladatok segítségével az ismereteinket.
A munkafüzeted 94-95.oldalain fogunk ma dolgozni.

1.feladat: Látsz egy találós kérdést! Húzd alá benne pirossal az össze melléknevet! Majd válassz ki közülük hármat, és töltsd ki a táblázatot! Írd át bennük pirossal a középfok és a felsőfok jelét!
Pl.: sűrű, sűrűbb, legsűrűbb 

2.feladat: A kötözgetős feladatban (színesekkel dolgozz) húzd a jelentéséhez a szólásokat! Majd a b, feladatrészhez az értéktelen, ravasz, erős, türelmes, buta, fösvény, sovány melléknevek középfokú alakját írd le! Írd át bennük a középfok jelét( –bb)!

3.feladat: Keresd a kakukktojást! Húzd alá!

4.feladat: A szótagokból alkoss 4 középfokú melléknevet! Írd be őket a táblázat középső oszlopába! Majd írd be ugyanazon szavak alap és felsőfokú alakját!
(Segítség, ha szükséges: súlyosabb, kisebb, újabb, drágább)

5.feladat: Egészítsd ki a mondatokat a megadott melléknevek felsőfokú (leg…-bb) alakjával!

6.feladat: Szorgalmi feladat. Kösd össze a találós kérdést a megfejtésével! Majd keresd ki és írd le a vonalra a mellékneveket szótagolva!

Szorgalmi játékos feladatok: Jó játékot kívánok! J






Ügyesen dolgoztál! Nagy dicséret érte!


Május 11. Hétfő
Nyelvtan
A melléknév fokozása

A mai alkalommal a melléknevek fokozásával foglalkozunk. A következő videóban segítséget kaphattok ebben a témában, egy kis magyarázattal.

Miután megtekintetted, nyisd ki tankönyvedet a 88.oldalon!

2.feladat: A videó során is hallhattad már, de itt is leírom a lényeget, melyet a füzetedbe bele is kellene másolni, és megtanulni! Írd fel a mai címet:

A melléknév fokozása

A tulajdonságok mértékét a melléknév fokozásával fejezzük ki.
Három fokozatot különböztetünk meg: alapfok, középfok, felsőfok.
Az alapfok:         jele: (nincs) -     Pl: okos
A középfok:        jele: -bb             Pl:okosabb
A felsőfok:          jele: leg  -bb     Pl: legokosabb

A 89.oldal 3.feladat szavait készítsd el a füzetedbe!
szép    szebb    legszebb
hosszú   hosszabb     leghosszabb
lassú    lassabb     leglassabb
Folytasd a feladatot!

Még egy fontos dolog, amit meg kell jegyezni!
A felsőfokú mellékneveket a leg- és a melléknév találkozásánál kell elválasztani!
pl.: leg-okosabb, leg-olcsóbb, stb.)

Írd le szótagolva a 6.feladat szavait a füzetedbe! Melyik a kakukktojás? Karikázd be!

Szorgalmi feladatok:



Ügyesen dolgoztál! Nagy dicséret érte! Köszönöm! J


Május 6. Szerda
Nyelvtan
A melléknév

A mai alkalommal is az új szófajunkra (melléknév) koncentrálunk. Ezzel kapcsolatosan szeretném, ha elkészítenéd a következő feladatokat!
Nyisd ki a nyelvtan munkafüzetedet a 93.oldalon!

4.feladat: Fejtsd meg a találós kérdést! Húzd alá a szövegben a milyen kérdésre válaszoló szavakat!

5.feladat: Egészítsd ki melléknevekkel a szólásokat!

6.feladat: Sajnos ebben a szövegben eltévedtek a melléknevek! Rossz helyre írták őket! Javítsd ki, keresd meg a szavak megfelelő helyeit és hibátlanul másold bele a nyelvtan füzetedbe!

7.feladat: Bővítsd a mondatokat a példa alapján! Füzetedbe dolgozz!
pl.: Érik a fán a cseresznye. Érik a fán a ropogós, piros cseresznye.

Szorgalmi játékos feladatok:


Remélem tetszettek a játékok! Csak javasolni tudom őket, hiszen nagyon jók! Én is sokszor játszom ezekkel a feladatokkal! Csak ajánlani tudom! J


Május 4. Hétfő
Nyelvtan
A melléknév

Szeretném megköszönni, melyet már egyenként is megtettem, az igékről írt témazáró ügyes megírásáért! Nagyon jó jegyek születtek, melyeknek szívből örülök. Ez a téma jövőre is vissza fog térni, tehát ismételni, és kibővíteni is fogjuk a megszerzett tudásunkat!

Új hónapba léptünk és új témába kezdünk! Nyelvtanból az utolsó, egyik legrövidebb téma maradt így év végéhez közeledvén!

Tanultunk a FŐNEVEKRŐL, IGÉKRŐL már csak a MELLÉKNEVEK maradtak hátra! (másold bele a füzetedbe és tanuld meg)

A melléknév élőlények, élettelen dolgok tulajdonságát megnevező szófaj. (Pl.: bátor, sima, eszes)
A mellékneveket könnyen fel fogjuk ismerni, hiszen egy kérdőszó is segítségünkre lehet!
MILYEN? Pl.: kicsi, nagy, szőke, barna, vékony, okos, pöttyös, érdes, kedves…stb.
A melléknevek változatosabbá, választékosabbá teszik beszédünket, írásunkat. Segítenek, hogy pontosabban tudjuk kifejezni a mondanivalónkat.

Hasznos információkat kaphatsz a következő videóból:

Nyisd ki a tankönyvedet a 85. oldalon, illetve a nyelvtan füzetedet egy új oldalon! Írd fel a mai címet!

1.feladat: Gyűjts a képről 10 melléknevet a kép segítségével! Írd le a füzetedbe a szavakat! 

A munkafüzetedet nyisd ki a 92.oldalon!

1.feladat: Húzd alá a meserészletben az összes melléknevet! A c, feladatrészhez írd ki a hosszú magánhangzós mellékneveket!

2.feladat: Írj két-két tulajdonságot mindegyik kép alá!

3.feladat: Írj a megadott szavak elé olyan melléknevet, amellyel gyakorta találkozhatsz mesékben!
Pl.: okos bagoly,

Szorgalmi ismétlő feladatok: 




Nagyon megdicsérlek! Remélem tetszettek a játékok is! Ügyes vagy! J


Április 29. Szerda
Nyelvtan


,Önállóan dolgozz! A nyelvtan füzetbe is elkészítheted a feladatokat (válaszokat elegendő leírni)
Az elkészült feladatokat fotózzátok le (olvasható, ne homályos legyen) az  e-mail címemre! Köszönöm!


Április 27. Hétfő
Nyelvtan
Mit tudsz az igékről? (2. rész)

Elérkeztünk nyelvtanból az igék összefoglalásához! Elég nagy téma volt, ezért két részre osztva fogjuk átnézni a tanultakat, néhány feladat segítségével!

Tanultunk az ige:
 - JELENTÉSÉRŐL: Az ige cselekvést, történést, létezést kifejező szófaj. (Pl: játszik, elhervad, lesz)
- RAGOZÁSÁRÓL: Egyes szám (én, te, ő) és többes szám (mi, ti, ők)
- IGEIDŐKRŐL: Jelen, múlt, jövő
                            - HELYESÍRÁSÁRÓL: -ít végű igék, -ul, -ül végű igék helyesírása

A munkafüzetedet a  90.oldalon nyisd ki!

A 2.feladat c, részébe írd be a vet ige ragos alakjait!
pl:      JELEN                 MÚLT                    JÖVŐ
E/1   vetek                 vetettem               vetni fogok

A 91. oldalon a 3. feladatban egy kis totójátékot találsz! Szintén az igeidőkre figyelj! A b, feladatrész szorgalmi!

A 4. feladatban az igekötős igékhez kapcsolódó játék található! Írd be a megfejtést is!

Az 5. feladatban adok egy kis segítséget! Mindig a középső oszlop szavaiból kell kiindulni. Balról írd le a szó rokon értelmű megfelelőjét, jobbról pedig az ellentétes jelentését!

Szorgalmi gyakorló feladatok:


Szerdán az igékből egy felmérésre kerül sor, hiszen ezt a témakört befejeztük! Ügyes voltál! J


Április 23. Csütörtök
Nyelvtan
Mit tudsz az igékről? (1.rész)

Elérkeztünk nyelvtanból az igék összefoglalásához! Elég nagy téma volt, ezért két részre osztva fogjuk átnézni a tanultakat, néhány feladat segítségével!

Tanultunk az ige:
 - JELENTÉSÉRŐL: Az ige cselekvést, történést, létezést kifejező szófaj. (Pl: játszik, elhervad, lesz)
- RAGOZÁSÁRÓL: Egyes szám (én, te, ő) és többes szám (mi, ti, ők)
- IGEIDŐKRŐL
- HELYESÍRÁSÁRÓL

A munkafüzetedet a  90.oldalon nyisd ki!

1.feladat: Színezd ki egy választott színessel azokat a négyzeteket, melyekben ige van! PONTOSAN színezz! Ha ügyesen elkészíted két olvasható alakzatot találsz!

2.feladat: A 7 szólásból, közmondásból keresd ki és húzd alá az igéket, majd jelentésük szerint csoportosítva írd le őket a b, feladatrészhez! A c, feladatrész majd következő alkalommal kell elkészíteni!

3.feladat: Nyisd ki a nyelvtan füzetedet, írd fel a mai címet!
Ragozd a következő igéket a tanultak szerint! Folytasd!
E/1 (én) festek …
E/1 (én) látom…

4.feladat: Másold le az alábbi igéket a füzetedbe, és írd mellé a cselekvés számát, személyét! Pl: játszunk T/1 (mi)
  rúgnak, vágjátok, látod, megbűvöltétek,  írja, halljátok, olvasok, betűz, javítod, festjük

Szorgalmi játékos ismétlő feladatok:

Ügyesen dolgoztál! Köszönöm a munkádat! J                       


Április 22. Szerda
Nyelvtan
Az igék helyesírásának gyakorlása

A mai napon a nyelvtan munkafüzetedre lesz leginkább szüksége! Szükséged lesz, a korábban tanult nyelvtani ismeretekre is! De mivel nagyon ügyes vagy, így könnyen el tudod végezni a feladatokat!

Nyisd ki a 88. oldalon és a következő feladatokat végezd el!

6.feladat: Pótold az igékben a mássalhangzókat!

7.feladat: Szorgalmiként próbálkozz beírni a szópárok közül a mondatba illőt! Ilyen feladat biztosan lesz a jövő heti felmérésben! J

8.feladat: Pótold a j hangot az igékben! A tankönyved végén található szójegyzékből ellenőrizheted is  a munkládat!

9.feladat: Ebben a feladatban is a j vagy ly pótlását kérik! Gondold át, és írd be a helyeset! Ellenőrizd is munkádat!

10.feladat: Keresd meg soronként a legtöbb betűből álló igekötős igét, és írd le a megfelelő helyre!
Ennél a feladatnál át kell ismételned az alábbiakat:
Az igekötő az ige előtt áll:  https://www.youtube.com/watch?v=90KTgv9p_7E
Az igekötő az ige után áll: https://www.youtube.com/watch?v=ZhG4xh8fKB4
Az igekötő és az ige között egy másik szó is van: https://www.youtube.com/watch?v=J-9CTJtP5ss

Szorgalmi játékos feladatok:

Nagyon ügyesen dolgoztál! Megdicsérlek érte!


Szeretném jelezni, hogy jövő héten befejezzük az igék témakörét és egy felmérés lesz belőle! de addig még gyakorolunk ráJ


Április 20. Hétfő
Nyelvtan
Az igék helyesírása

Az előző alkalommal az –ít végű igék helyesírásával ismerkedhettetek, a mai napon az –ul, -ül végződésekre koncentrálunk!

Szükséged lesz a nyelvtan könyvre és munkafüzetre!
Nyelvtan könyv 79.oldalán:

4.feladat: Ebben a feladatban találsz egy kis történetet, benne néhány kiemelt szóval. Figyeld meg a helyesírásukat! Mit állapíthatunk meg? Másold bele a füzetedbe! Tanuld is meg a szabály!

Az –ul, -ül igevégződésben rövid az u, ü. (Pl.: tanul, készül, enyhül)
Előfordulnak olyan esetek, amikor egy főnév hosszú mássalhangzóra végződik, de ha igét alkotunk belőle, akkor rövid lesz.
pl: bosszú-bosszul, fésű-fésül, ború-borul, hegedű-hegedül)
A 80.oldalon a 8.feladat szavait hibátlanul írd le a füzetbe! Ellenőrizd munkádat a helyesírási szógyűjtemény segítségével (tankönyv 101-103.oldala)
Nyisd ki a munkafüzetedet a 86.oldalon!

3.feladat: Pótold a hiányzó igealakokat! Figyelj a helyesírásra!
fakít-fakul, lendít-lendül…

4.feladat: (87.oldal)Írj –ul, -ül végű igéket a képek alá!

5.feladat: Fejtsd meg a keresztrejtvényt! Szeretném kérni, hogy a b, feladatrészhez írd le múlt időben a 11 igét!

Szorgalmi feladat:

Ügyesen dolgoztál, nagy dicséret!


Április 15. szerda
Nyelvtan
Az igék helyesírása (az –ít végű igék)

A mai alkalommal továbbra is az igékkel foglalkozunk. Néhány olyan esetre, helyesírási szabályra szeretném felhívni figyelmedet, amit az igék írása során be kell tartani.

Ismétlő játék:

Nyisd ki a nyelvtan könyvedet a 78. oldalon!

1.feladat: Olvasd el a szöveget, majd figyeld meg, hogy a kiemelt szavakban mi a közös. Karikázd be a b, feladatrészben az –ít végződéseket pirossal!

2.feladat: A nyelvtan füzetedbe dolgozz! Írd fel címként:

Az igék helyesírása

A 2. feladat szavait írd le egymás után az –ít toldalék hozzáadásával! pl: halkít …
A szabályt másold bele a füzetedbe!
Az ige –ít végződésében hosszú az í. Pl.: tanít, szólít

3.feladat: Keress a meghatározásokhoz –ít végű igéket! Írd le a megfejtéseket a füzetedbe!
Pl.: Gyerekeket oktat. =okít, tanít

A nyelvtan munkafüzetre lesz szükséged! Nyisd ki a 86.oldalon!

1.feladat: Alkoss értelmes –ít végződésű igéket az összekevert betűkből, írd is le őket a vonalra! A b, feladatrészben egészítsd ki a mondatokat a megfelelő igékkel!

2.feladat: Fejtsd meg a keresztrejtvényt! Jó játékot!

Szorgalmi játék:



Ügyesen dolgoztál! Nagyon megdicsérlek! :-)


Április 8. Szerda
Nyelvtan
Igekötők gyakorlása

A mai napon a nyelvtan munkafüzetedre (84-85. oldal) lesz szükséged.

Továbbra is az igekötőkkel kapcsolatos játékos feladatokat kell elkészíteni.

1.feladat:
Olvasd el a mondatokat, húzd alá bennük az igekötős igéket! Majd az igekötőket keretezd be és írd át pirossal az igekötő és az ige kötött álló szót!

2.feladat:
Alakítsd át az igéket a példa szerint!

3.feladat: Szorgalmi feladat
Gondolkozz! Mi lehet a szabály? Írd be a hiányzó igealakokat!

4.feladat:
A két Lotti című szövegrészből húzd alá az összes igekötős igét, majd írj két-két példát a b, feladatrészhez!

5.feladat:
Egészítsd ki a hiányos mondatokat, a megadott szavak közül válassz!

Szorgalmi feladat:

Ügyes munka! Nagyon megdicsérlek!


Április 6. Hétfő
Nyelvtan
Az igekötő és az ige között egy szó áll

A mai napon továbbra is az igekötős igékkel foglalkozunk.

1.eset: az igekötő az ige előtt áll, akkor egybeírjuk.
Játssz egyet:

2.eset: az igekötő az ige után áll, akkor külön kell írni.
Játssz egyet:

A következő szabályt másold bele a füzetedbe!
(3.eset) Előfordul, hogy az igekötő és az az ige között egy másik szó ( Pl.: fog, tud, akar, kell, is, se, ne, se) van. Ilyenkor mind a három szót különírjuk!
Pl.:      vissza sem jövök             meg se várj            el is mehetsz

A nyelvtankönyv 76.oldalán a 3. feladat mondatait alakítsd át úgy, hogy jövő időt fejezzen ki! A fog segédigét használd! Írd le a mondatokat a füzetedbe! (fotózd le és küldd el a füzetedbe elkészített munkádat! Köszönöm)

Szorgalmi feladat:

A 77. oldalon 5. feladat. Válaszd ki a mondatba illő szót és húzd alá!

Játék:



Ügyesen dolgoztál! Nagy dicséret! J


Április 2. Csütörtök
Nyelvtan
Gyakorlás, az igekötő az ige után áll

Szorgalmi ismétlő játékok:



Ismétlés:
Ha az igekötő az ige előtt áll, akkor egybeírjuk! (Pl.: elvisz, megnyer)
Ha az igekötő az ige után áll, akkor e két szót különírjuk! (Pl.: nyerd meg, vidd el)

A nyelvtan munkafüzeted 82. és 83.oldaláról válassz ki három feladatot!
A kiválasztott feladatok utasításait figyelmesen olvasd el és oldd meg önállóan!

Még néhány gyakorló játékos feladat:





Április 1. Szerda
Nyelvtan
Az igekötő az ige után áll

Az előző alkalommal megfigyeltük, hogy, ha az igekötő az ige előtt áll, akkor egybeírjuk!
Erre bemelegítésként, ismétlésként hoztam egy játékos feladatot! Üsd a vakondot!
Haladj szintről-szintre! Egyre nehezedik a feladat, de nagyon szuper játék!
A lényeg, csak a helyesen írt igekötős igékre lehet lőni! Jó játékot!



Miután sikerült a vadnyugatról visszatérned, folytassuk ismereteink bővítését az igekötők témakörében!
Szükséged lesz a tankönyvedre és a füzetedre!

Nyisd ki a tankönyvedet a 74.oldalon, illetve a nyelvtan füzetedet a következő oldalon!

Az igekötő az ige után áll

Szorgalmi feladat: Rajzolj virágfejeket, melyek közepébe beleírod a tanult igekötőket!
Segítségként mutatok egy mintát, melyek pingvinekkel készültek!

74.oldal/
1.feladat: Másold le a füzetedbe azokat a mondatokat, amelyekben az igekötő az ige után áll!

2.feladat: Jól jegyezd meg! (Tehát meg kell tanulni) Írd le a füzetedbe a következő szabályt!
Ha az igekötő az ige után áll, a két szót különírjuk. Pl.: hozza vissza, tedd rá, vedd el)

3.feladat: Bontsd szavakra a mondatokat és helyesen írd le a füzetbe!

A 75.o./ 5.feladatából gyűjtsd ki és írd le az igekötős igéket egymás alá! (Pl.: óvjátok meg)

A 7.feladatban vízszintesen elbújt öt igekötős ige! ezekkel írj légy szíves öt mondatot a füzetedbe!

Szorgalmi feladat:



Remélem tetszettek a játékos feladatok! A füzetedről készített fotót szeretettel várom! Köszönöm!


Március 30. Hétfő

Nyelvtan

Az igekötő közvetlenül az ige előtt áll.

Az előző alkalommal, az igekötőket szedtük össze. Először ezt ismételjük át a következő videó segítségével, melyet egy tanító néni készített.

Figyelmesen kövesd (akár többször is megnézheted), mert a mai feladat is megtalálható benne, méghozzá az az eset, amikor az igekötő az ige előtt áll.

Ami ebből nagyon fontos és kérlek, írd is le a füzetedbe:

Az igekötő az ige előtt áll

Ha az igekötő közvetlenül az ige előtt áll, akkor a két szót egybeírjuk. Pl: elmondja, kihozza, felveszi.
Az igekötős igéket az igekötő és az ige határán választjuk el! Pl: meg-érett, fel-mászik, el-esik)

Nyisd ki a nyelvtankönyvedet a 72.oldalon. A 2. feladat kérdéseire szóban válaszolj!
A 3. feladatban keresd a kakukktojást!
Szorgalmi feladat: A füzetedbe írd le a 73.o./6.feladat szavait, majd jelöld álló egyenessel (pirossal) az igekötő és az ige határát (ahol  a szabály szerint el tudjuk választani)
Pl.: elIalszik…

A munkafüzeted 80. oldalán a következő feladatokat javasolnám, hogy elkészítsd!
1.feladat: a, Illessz minél több (3-3) igekötőt a megadott igék elé!
                  b, Pótold igekötős igékkel a mondatokat!

2.feladat: Gyűjtsetek minél több igekötős igét a megkezdett szabály szerint. Soronként csak a megadott igekötő használható! (3-3 szó soronként)

3.feladat: 81.o./ 4.a, b,

Szorgalmi feladatok:
81.o./ 5. b, c,
81.o./6.





Köszönöm a munkádat! Nagyon ügyes voltál! J


Március 25. szerda

Köszönöm szépen a legutóbbi munkákat (igeidők), nagyon ügyesen elkészítettétek!

Bemelegítő SZORGALMI feladatként oldd meg a következő linkeken található ismétlő feladatokat!
Először jelen idejű igékre kattints, majd a múlt idejű szavak, végül a jövő idejű szavakra. Ha ügyesen dolgoztál, a puzzle darabok sorra felfedik, amit eltakarnak!


Továbbra is az igékkel fogunk foglalkozni, méghozzá az igekötős igékkel! A füzetedbe másold bele és tanuld meg!

Jól jegyezd meg!
Az igekötő módosítja az ige jelentését. (Pl. megír, aláír, felír, összeír)
A leggyakoribb igekötők: be, ki, fel, le, meg, el, át, rá, keresztül, ide, oda, szét, össze, vissza.

Segítségedre lehetnek a nyelvtan munkafüzet feladatai! 78. oldalon az 1. a, feladatban gyűjts a kép segítségével igekötős igéket! A b, feladatrészt nem kell!
pl: megissza       kigyullad
      kiissza            fellobban

2.feladat: Illessz a megadott igékhez minél több igekötőt! pl: kidob, feldob, átdob…
3.feladat: Pótold a hiányzó igekötőket a mondatokban! Törekedj a legjobb megoldásra!
4.feladat: Szorgalmi feladat
5.feladat: Írd le az ellentétes párját!
pl: leszáll – felszáll
6.feladat: Szorgalmi feladat
Jól figyelj, hogy melyik lufit milyen színűre kell színezni!
Ügyesen dolgoztál! Nagy dicséret!



Március 23. Hétfő

A mai nyelvtan órára egy kis ismétlést, gyakorlást terveztem! A nyelvtan füzetedre lesz majd szükség és címként írd fel:
Az igeidők gyakorlása
(próbálj önállóan dolgozni)

1.feladat: Ragozd a következő igéket a tanultak szerint:
E/1 (én) írok                   
E/2 (te)  …. folytasd

2.feladat:
E/1 (én) olvasom              
E/2 (te) …. folytasd

3.feladat: Csoportosítsd a következő szavakat az igeidőknek megfelelően:

    énekelek, álltak, játszik, fájni  fog, esik, ültek, síel, majd ír, felkelt, hoz

Jelen
Múlt
Jövő










4.feladat: Alakítsd át a jelen idejű mondatokat múlt idejű mondatokká és írd le!
Erika a leckéjét írja.
A fiúk az udvaron fociznak.
Edina a babájával  játszik.
Virágzik sok mezei növény.
Az óceánjáró hajó kiköt a kikötőben.

5.feladat: Alakítsd át a jelen idejű mondatokat jövő idejű mondatokká és írd le!
Kijavítom a hibákat.
Neked dobom a labdát.
Erzsike gombát vásárol.
A gyerekek ügyesen olvasnak.
Ákos a parkban kerékpározik.

6.feladat: Olvasd el a következő mondatokat! Írd ki belőle az igéket, és a leírt igék mellé írd oda a személyes névmást is! (pl: eszik E/3 ő)
Érkeznek a barátok.
Szépen énekeljük el a dalt!
Máté írja a leckéjét.
Üljetek szépen a helyeteken!
Morzsa kutyám, hegyezd füled!


Ügyesen dolgoztál! Ellenőrizd le a munkádat, majd fotózd le és küldd el nekem! Köszönöm!



Március 18. Szerda

A mai nyelvtan órán gyakorolni fogjuk a három igeidőt!
Szükséged lesz a munkafüzetedre és a füzetedre!

Nyisd ki a munkafüzetet a 76. oldalon!
1.feladat: Olvasd el a szöveget és húzd alá benne az összes igét!
Csoportosítsd az aláhúzott igéket az igeidőknek megfelelően!
                                                       Jelen                    Múlt                     Jövő 
Füzetbe: válaszd ki valamelyik csoportot, és az oda írt szavak mindegyikével írj mondatot!

2.feladat: Töltsd ki a táblázatot a megadott igékkel, úgy, hogy te választhatod meg, hogy melyik oszlopba melyik igeidőket gyűjtöd össze!
A b, feladatot a füzetbe írd!

3.feladat: A betűsort darabold fel álló egyenesekkel és másold  bele a füzetedbe egymás után őket. majd csillagozz be 4 szót, amelyik szimpatikus és írj velük egy-egy mondatot!


Tarts egy pici pihenőt, ha szükséges!


4.feladat: Adottak a jelen idejű igék! Első lépésként, írd az összes ige elé a személyes névmást! Majd alakítsd át a többi igét is hasonlóan! A jövő időnél kétféleképpen is gondolkozhatsz!
                                                                              Múlt idő                                    Jövő idő
pl:   T/1 mi tanulunk                                     tanultunk                            tanulni fogunk/majd tanulunk

Szorgalmi: Miután elkészültél, a múlt idejű igealakokkal fogalmazz a füzetedbe 1-1 mondatot!

5.feladat: Most igazán kiderül egy totó segítségével, hogy mennyire ismered fel az igeidőket!
 Jelen idő=1, múlt idő=2, jövő idő=X.  Írd a megfelelőt négyzetbe a helyes megoldást!


Házi feladat:

Mf. 77.o./6. Mit csinálnak ezek az emberek a képen? Írj három jelen idejű mondatot a kép segítségével! Éppen most mit csinálnak?
Majd alakítsd át a mondataidat úgy, hogy jövő időt fejezzenek ki!

Vedd elő a füzetedet és nyisd ki a nyelvtan könyvet a 100. oldalon. A 13. és 14. sorszámú tollbamondás szöveget másold le a füzetedbe úgy, hogy az igéket egy általad kiválasztott tűhegyes ceruzával írod le!

Köszönöm szépen a munkádat! Ügyesen dolgoztál! Az elkészült leckét fotózd le és küldd el!





Március 16. hétfő

A mai órán a jövő idejű igékkel ismerkedünk meg! Szükséged lesz a tankönyvre, a munkafüzetre és a nyelvtan füzetre!

Először  a tankönyvedet nyisd ki a 68.oldalon!

1. Az 1. feladat utasítását követve olvasd el a szöveget, és másold le a füzetedbe a kiemelt igéket!
-Milyen igeidőt használtak? pirossal írd le a szavak után! (jövő idő)

2. Olvasd el és másold a füzetedbe az igéket! Írd utánuk a személyes névmásokat!
(pl.  keresni fogok E/1 én)


Tanuld meg! 
A jövő idejű igealakok -ni végződésű szavainak szófaja főnévi igenév. Pl. beszélni, futni, énekelni, olvasni)

A jövő idejű igealakokat akkor használjuk, amikor a cselekvés, történés, létezés még nem következett be! A jövő idejű igealak a főnévi igenévből és a fog segédigéből áll. (pl. zenélni fogunk, utazni fogsz)
A jövő időt  kifejezhetjük jelen idejű igével és egy jövőre utaló szóval is! (Pl. holnap költözünk, majd jössz)
Másold bele a füzetedbe!

3. Alakítsd át szóban a jelen idejű mondatokat úgy, hogy a jövőre utaljanak! Írd is le a füzetedbe!


4. Olvasd fel hangosan a 69. oldalon a 4. feladat mondatait! Milyen időt fejeznek ki? Szóban válaszolj!
Próbáld meg átalakítani a mondatokat úgy, hogy múlt időt fejezzenek ki, tehát már megtörténtek!

Szorgalmi: Le is írhatod az átalakított mondatokat a füzetedbe!


Tarts egy 5-10 perces pihenőt!

Nyisd ki munkafüzetedet a 74. oldalon!
1. feladat

Olvasd fel hangosan és keretezd be a jövő időt kifejező szószerkezeteket (minden mondatban két szó)!
Írd le csoportosítva a bekeretezett igealakokat! Figyel a csoportosításnál!

2.feladat:
Fejezd ki kétféleképpen a jövő időt! (Pl. vár   -   várni fog     -      délután vár)

3.feladat Szorgalmi
Mit fogsz még a mai napon csinálni? Fogalmazz 3 mondatot! Használd a kétféle jövő időt kifejező szószerkezeteket!

4.feladat (75. oldal)
Olvasd fel az utasítást! Nagyon figyelj a személyes névmásokra! Nem sorrendben van!
Pl:  üzen  E/2 te üzenni fogsz

4.b, Szorgalmi a füzetbe

5.feladat: Húzd alá a mondatokban az igéket! Alakítsd át úgy, hogy jövő időt fejezzenek ki!
Az 5.c, feladatot nem kell megoldani.

Házi feladat: 6. feladat: Alakítsd át a mondatokat úgy, hogy jövő időt fejezzenek ki! (Gondolkozz úgy, mintha még csak tervezném, hogy ma majd palacsintát fogok sütni)

Füzetbe végezd el a következő feladatot! Ragozd az alábbi jövő idejű igéket!

Házi feladat
futni fogok, táncolni fogok, síelni fogok, 

pl:
E/1 (én) enni fogok                        
E/2 (te) enni fogsz
E/3 (ő) enni fog
T/1 (mi) enni fogunk
T/2 (ti) enni fogtok
T/3 (ők) enni fognak

Köszönöm a munkádat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kedves Szülők és Gyermekek!  -Köszöntelek benneteket a digitális oktatás világában!  -Furcsa ez a helyzet több szempontból is!  -Eg...